9 Cara Simpan Duit Gaji Yang Gerenti Menjadi

Artikel ini terakhir diperbarui September 20, 2021 by Nadhirah Rashid
9 Cara Simpan Duit Gaji Yang Gerenti Menjadi
Bagikan ke Teman:

Sebelum kita terus ke topik cara simpan duit gaji, korang kena ketahui dulu, mengapa pentingnya ada simpanan daripada duit gaji yang kita terima pada tiap-tiap bulan. Tahu tak, sebenarnya ramai rakyat Malaysia yang tiada simpanan langsung. Kaji selidik yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada tahun 2020 mendapati 75 peratus daripada rakyat Malaysia masih tidak mempunyai wang simpanan sekurang-kurangnya RM1,000. Situasi ini boleh diibaratkan seperti daripada empat orang individu, tiga daripada mereka tidak mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM1,000.

Manakala kajian Literasi Kewangan Malaysia RinggitPlus (RMFLS) 2019 turut mendedahkan sebanyak 43 peratus rakyat Malaysia membelanjakan semua pendapatan bulanan mereka. Satu kaji selidik dijalankan dan didapati rakyat Malaysia kini berada pada tahap lemah dalam merancang belanja dan simpanan. 41 peratus daripada 3,333 responden telah menyatakan bahawa mereka tidak berkemampuan untuk hidup selesa dengan gaji bulanan. Mereka juga sentiasa risau tidak cukup duit untuk kelangsungan hidup sehingga mendapat gaji seterusnya. Seramai 70 peratus responden juga turut memerlukan sokongan untuk meningkatkan tahap pengetahuan kewangan masing-masing.  

Sebab-sebab Kenapa Perlu Ada Simpanan Daripada Duit Gaji

Menyimpan duit adalah satu perkara yang amat penting kerana ia adalah asas kepada pengurusan kewangan. Ini adalah beberapa sebab kenapa korang kena ada simpanan. 

  • Tabung kecemasan

Sebab yang ini adalah yang paling jelas dan ketara. Hidup tak selalunya berjalan seperti yang kita jangkakan. Misal kata, kereta korang tiba-tiba jatuh sakit dan bilnya memakan ratusan ringgit. Boleh jatuh terduduk kita kalau tak ada simpanan untuk baik pulih kereta yang kita memang gunakan untuk kerja. Mana nak cari duit jumlah sebesar itu kalau tak ada simpanan? 

Kecemasan boleh berlaku tak kira masa dan tempat. Kadang-kadang kita diuji dengan cabaran-cabaran tertentu seperti jatuh sakit, kemalangan, kehilangan kerja dan banyak lagi. Dengan adanya simpanan dalam tabung kecemasan, ia boleh membantu untuk meminimakan masalah yang korang tengah hadapi tanpa perlu berharap atau berhutang dengan sesiapa. Bila korang ada simpanan, korang akan merasa lebih tenang dan juga cekal apabila melalui hal-hal kecemasan yang mendatang. 

  • Bebas masalah hutang

Foto Kredit: kenary820 Melalui Shutterstock

Hutang merupakan antara masalah yang dihadapi ramai penduduk negara ini. Tapi sebenarnya ada cara untuk elakkan diri daripada dibelenggu hutang. Korang kena mula kumpul duit daripada sekarang. Kedengaran agak cliche tapi inilah caranya. Asingkan gaji yang kita terima pada tiap-tiap bulan. Jumlah yang kecil pun tidak mengapa. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit orang kata. 

Ada sesetengah orang memilih jalan pintas, menggunakan kad kredit untuk menyelesaikan setiap kecemasan yang berlaku. Namun, tindakan ini tidak bijak. Ia hanya akan menambah bebanan hutang korang. Situasi ini boleh diibaratkan seperti gali lubang, tutup lubang. Kajian menunjukkan kita berpotensi untuk menggunakan sejumlah wang yang banyak pada setiap tahu untuk hal-hal yang berkaitan dengan kecemasan seperti kereta rosak, kemalangan dan sebagainya. Jadi, kalau korang belum mula menyimpan, mulalah menyimpan sekarang. Ia dapat mengelakkan diri kita daripada terus menggunakan kad kredit untuk perkara-perkara kecemasan yang tidak diduga. 

  • Risiko kehilangan kerja 

Ramai yang berpendapat, bila dah ada kerja, maknanya dia dah selamat daripada apa-apa ancaman kewangan kerana dapat gaji pada tiap akhir bulan tanpa menyedari risiko kehilangan kerja itu ada pada setiap pekerjaan. Kehilangan pekerjaan ini bukan bermakna kita dipecat sahaja. Ia boleh jadi kerana kita mengalami kecacatan akibat kemalangan, pandemik yang melanda, kegawatan ekonomi yang memaksa syarikat untuk memberhentikan pekerja-pekerjanya dan banyak lagi. 

Apabila situasi-situasi ini berlaku, apa yang boleh membantu kita untuk kekal berdiri dan terus ke hadapan adalah duit daripada simpanan. Benar, memang akan ada bantuan dari segi insurans pekerjaan, tapi kita akan berasa lebih tenang dan cekal menghadapi cabaran itu apabila kita mempunyai simpanan sendiri. 

  • Membantu keluarga

Dalam setiap keluarga, mungkin ada yang tidak mempunyai hidup yang senang. Ada yang memerlukan pertolongan. Mungkin ada di kalangan adik beradik, sepupu, mak dan ayah sedara kita memerlukan bantuan. Bila kita simpanan daripada duit gaji yang mencukupi, kita menjadi orang yang berkemampuan untuk membantu mereka. Siapa lagi nak bantu ahli keluarga kita, kalau bukan kita sendiri kan? 

Apabila kita ada simpanan, dan berlakunya kecemasan di antara ahli keluarga kita, kita boleh menghulurkan bantuan dan meringankan beban mereka. 

Ada persoalan, apa gunanya menyimpan kalau kita gunakan untuk keluarga? Adakah sia-sia sahaja simpanan kita? Kalau kita hanya pandang situasi ini pada sudut itu, memanglah duit kita akan habis. Tapi siapa nak bantu keluarga kita kalau bukan kita? Jangan risau guys, duit boleh dicari. Keluarga hanya ada satu. 

  • Kurangkan tekanan

Kadang-kadang masalah kewangan antara yang memberikan tekanan kepada kita sehingga tidak dapat tidur dengan lena, atau lebih teruk sehingga mendatangkan anxiety disorder. Bangun pagi, stres memikirkan mengenai duit yang tak ada, dan komitmen yang tinggi.  Bila kita ada simpanan, sekurang-kurangnya kita dapat mengurangkan tekanan stres yang kita ada. 

Cara Simpan Duit Gaji 

Ramai individu terutamanya anak muda zaman sekarang susah sangat untuk simpan duit selepas mendapat gaji pada setiap akhir bulan. Ramai yang terus berbelanja dengan boros setiap kali mendapat gaji tanpa membuat simpanan walaupun sedikit. Kalau tak ada simpanan, dikhuatiri kita tak dapat menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang tanpa diduga. Sebelum terlambat, ini adalah cara simpan duit gaji yang korang boleh try:

  • Asingkan perbelanjaan

Macam mana nak asingkan duit bila dapat gaji? Okay, korang boleh cuba ikut formula ini:

10% – Simpanan

10% – Takaful

10% – Kecemasan

70% – Belanja

10 peratus simpanan itu adalah jumlah yang disyorkan. Nak lebihkan boleh je, tapi korang dinasihatkan untuk tidak kurangkan. Dalam 70 peratus untuk belanja itu bukan bermakna untuk korang shopping sakan tak ingat dunia. Tapi, korang boleh pecahkan lagi. Sebagai contoh apa yang korang pecahkan daripada 70 peratus belanja tu adalah komitmen hutang kereta, sewa rumah/bilik, elaun ibu ayah, duit untuk perbelanjaan uitiliti, makan dan sebagainya. Untuk memastikan korang ikut formula ni, korang boleh juga try buat jadual perbelanjaan pada setiap bulan. Ini untuk memastikan korang boleh track balik perbelanjaan korang. 

  • Jangan simpan duit bawah bantal

Cara simpan duit gaji yang seterusnya adalah simpanlah duit di tempat yang betul. Nah, siapa yang boros tu, korang dilarang simpan duit bawah bantal. Bukan apa, makin senanglah korang berbelanja, dan makin susahlah untuk korang simpan duit. Sebaliknya, korang patut simpan duit di tempat yang susah untuk korang keluarkan. Kalau boleh simpan duit di tempat yang tak boleh guna kad untuk keluarkan duit. Contohnya, Tabung Haji dan ASB. Tapi sebenarnya, bergantung kat korang juga. Kalau korang jenis yang boros, simpan kat mana-mana pun masih boleh habis. So macam mana buat? Kena juga ubah diri itu untuk jadi tidak boros. Cuba disiplinkan diri untuk tidak menggunakan wang simpanan korang kecuali apabila benar-benar kecemasan. 

  • Hadkan penggunaan kad kredit

Foto Kredit: pathdoc Melalui Shutterstock

Kad kredit ni banyak kegunaannya, tapi yang menjadi tak elok bila disalahgunakan. Lebih-lebih lagi untuk sesetengah orang yang mempunyai nafsu berbelanja yang tinggi. Melebihkan kehendak daripada keperluan. Statistik turut melaporkan yang ramai gagal menguruskan kewangan apabila tidak tahu menggunakan kad kredit dengan betul. Mana tidak, ada yang main wave dan swipe saja tanpa memikirkan padahnya kepada diri bila masa nak bayar nanti. Akibatnya? Hutang pun semakin meningkat. 

Pastikan korang hadkan penggunaan kad kredit. Gunakan kad kredit untuk perbelanjaan tertentu sahaja seperti mengisi petrol. Dengan cara ini, korang boleh menikmati manfaat-manfaat daripada menggunakan kad kredit dan juga tidak membebankan korang dengan hutang yang menimbun. 

Kajian Research For Social Advancement (REFSA) mendapati 2.2 juta isi rumah di Malaysia dengan pendapatan sebanyak RM1,000 ke bawah dan majoriti mereka tinggal di bandar mempunyai tabiat buruk iaitu berbelanja melebihi pendapatan. 50% daripada mereka adalah pemegang kad kredit berusia bawah 30 tahun. Jangan jadi sebahagian daripada statistik, kalau korang jenis yang boros, korang amat dinasihatkan untuk tidak memohon untuk kad kredit kerana ia akan membinasa diri sendiri. Apabila korang terjerat dengan hutang kad kredit, pelbagai masalah akan timbul. 

  • Semak kos perbelanjaan isi rumah

Cara simpan duit gaji yang seterusnya adalah nilai balik kos perbelanjaan isi rumah korang. Ini kerana kos perbelanjaan isi rumah adalah salah satu sebab utama kenapa ramai tak mampu untuk mempunyai simpanan walaupun sedikit. Perbelanjaan isi rumah termasuk lah kadar sewa rumah, bil eletrik dan air, makanan, perubatan dan banyak lagi perkara yang berkaitan. 

Kita syorkan untuk mengawal perbelanjaan isi rumah supaya tidak menggunakan lebih 25% daripada gaji kita. Jika di luar kawasan Kuala Lumpur, tanggungan seperti ini tidak menjadi masalah. Yang tinggal di kawasan bandar, terutamanya Kuala Lumpur, kewangan kita akan menjadi sesak kalau tidak diuruskan dengan betul. 

Orang yang bergaji besar pun ada kala mengeluh, apa tah lagi orang yang bergaji rendah. Apa yang korang boleh buat adalah ubah gaya hidup. Berbelanja secara sederhana, bukannya berbelanja tidak ingat dunia. 

  • Rancang perbelanjaan

Merancang perbelanjaan dengan teliti adalah antara cara simpan duit gaji yang amat membantu. Kalau sebelum ni kita selalu berbelanja ikut kemahuan dan nafsu semata-mata, kewangan kita banyak yang bocor sehingga kita tidak tahu mana perginya duit kita. Sebagai contoh, setiap kali nak ke pasaraya untuk membeli barangan dapur, pastikan tulis dan senaraikan barang-barang yang kita nak beli. Setelah ada senarai itu, pastikan ikut dengan berdisiplin. Jangan pula tak ikut senarai itu. 

Dengan merancang perbelanjaan, korang boleh mengelakkan diri daripada terbelanja lebih. Strategi ini juga boleh digunapakai untuk perbelanjaan yang lain juga, tidak terhad pada perbelanjaan barangan dapur sahaja. Korang boleh juga menggunakan strategi ini untuk perbelanjaan lain seperti kos minyak kenderaan, tol, motor dan sebagainya. Bila korang dah mula rancang dan track perbelanjaan korang, korang akan perasan perbezaan yang ketara dan korang mampu sebenarnya untuk menyimpan duit pada setiap bulan. 

  • Perhatikan perbelanjaan kecil

Mungkin bagi kita duit perbelanjaan kecil seperti duit kopi ini tidak memberi kesan. “Ala apa lah sangat setakat RM15 untuk secawan Starbucks setiap pagi” Nah, ada sesiapa dekat sini yang sama juga ke macam ni? Secara tidak sedar, sebenarnya tabiat ni lah yang memakan duit kita dengan jumlah yang banyak. 

Terutama sekarang bila dah ada aplikasi-aplikasi delivery makanan yang sememangnya hanya di hujung jari. Sama juga seperti membeli makanan fast food. Nampak macam remeh, tapi percayalah bila korang buat kira-kira, korang akan nampak betapa banyaknya duit dihabiskan di situ.

Apa yang korang boleh ubah adalah hadkan perbelanjaan kecil yang bersifat kemahuan. Bukannya tak boleh, tapi kita kena setkan limit. Korang akan terkejut berapa banyak duit yang korang boleh jimatkan. 

  • Kurangkan makan di luar

Memang tak salah makan di restoran untuk sekali sekala. Tapi yang menjadikan kewangan kita bocor bila kita makan di restoran pada setiap hari. Ini belum mengambil kira jenis restoran yang kita pergi. 

Rasanya semua dah tahu kos makan di luar lagi besar daripada makan di rumah. Okay jom buat kira kira sikit. 

Nasi goreng: RM5.00

Teh O Ais: RM2.00

Kos untuk seorang makan adalah dalam lingkungan harga RM7 hingga RM10. Ini baru sekali makan, dan untuk seorang. Kalau tiap-tiap hari makan di luar? Cuba korang kira. Mesti terkejut punya. Itu kita cakap pasal restoran biasa, belum restoran yang high end, cafe mewah dan tempat-tempat yang seangkatannya. 

Jangan ingat tak boleh makan luar pula. Boleh, cuma kena kawal dan hadkan perbelanjaan makan di luar semata-mata nak layan nafsu.

  • Utamakan keperluan

Cuba perhatikan situasi-situasi ini:

“Wow tengah diskaun ni, rugi pula tak beli’

“Nanti nak pakai masa pergi kenduri kahwin”

“Tak pernah ada lagi cermin mata hitam yang ni.”

Selalu berada dalam situasi di atas? Jangan risau, korang tidak keseorangan. Ramai yang selalu ada dalam situasi ini. Tapi kadang-kadang apa yang kita beli tu bukannya kita perlukan sangat pun, tapi disebabkan tak boleh kawal nafsu, lalu kita pun beli dan cuba untuk rasionalkan pembelian kita. Hakikatnya, barang yang kita beli tu kita jarang pakai, tak pakai dan tidak perlu pun. Bila tak pakai, ianya satu pembaziran dan kita pun menyesal. Masalahnya, ada sesetengah masih akan mengulangi situasi-situasi ini walaupun dan rasa menyesal. 

Untuk menyelesaikan masalah ini, korang kena asingkan keperluan dan kemahuan korang. So dekat sini, korang boleh tengok mana yang korang betul-betul perlukan. Bagi yang boros pula, korang kena cuba untuk mendisiplinkan diri. Pastikan perbelanjaan korang tak melebihi pendapatan. Kena utamakan keperluan dahulu daripada kemahuan. Ini kerana kemahuan boleh memudaratkan kedudukan kewangan kita untuk jangka masa yang panjang. Macam mana nak bezakan kemahuan dan keperluan?

Keperluan adalah perbelanjaan yang wajib ada agar dapat menjalankan kehidupan seharian dengan baik. Macam duit sewa rumah, makanan dan sebagainya. Manakala kemahuan pula adalah perbelanjaan yang tidak penting, tapi boleh menyebabkan kehidupkan korang lebih selesa seperti pergi ke spa, membeli bag baru dan sebagainya.

Dan kemahuan pula ada perbelanjaan yang boleh membuatkan kehidupan kita lebih selesa, namun ia tidak sepenting keperluan.

Money can’t buy happiness adalah satu frasa yang sangat popular. Tapi sejauh manakah benarnya frasa ini? Memang betul, kebahagiaan tidak dapat dibeli dengan duit, tapi segala-galanya memerlukan duit. Jika korang belum ada simpanan, masih belum terlambat, lakukan sekarang. Mulakan dengan jumlah yang kecil pun tiada masalah. Asalkan ada simpanan untuk digunakan bila tiba hari yang ditimpa kecemasan tanpa diduga. Malang itu benar-benar tidak berbau.

Itu sahaja artikel kami hari ini. Kami harap artikel kali ini membawa banyak manfaat kepada korang. 

Bagikan ke Teman:
Nadhirah Rashid
Nadhirah Sofea Rashid has a various writing background which includes current news, political, lifestyle, fashion and also business. Experienced in blog content, social media content, and advertising for the past 3 years. Loves getting into the thick of action. Also, a cat lady.
Dapatkan Insurans Kereta Murah Sekarang! 🚗