8 Cara Simpan Duit Gaji (Ketahui Formula Urus Duit Gaji Yang Gerenti Menjadi!)

Artikel ini terakhir diperbarui March 25, 2022 by Hariz Hafiz
8 Cara Simpan Duit Gaji (Ketahui Formula Urus Duit Gaji Yang Gerenti Menjadi!)

Ok chop, sebelum kita terus ke topik cara simpan duit gaji atau cara saving duit ni, korang tahu tak, ramai individu terutamanya anak muda zaman sekarang susah sangat untuk simpan duit gaji setiap hujung bulan? Mungkin sebab masih ramai yang tak tahu cara simpan duit gaji dengan bijak dan ini akan memberikan kesan yang buruk dalam jangka masa pendek dan panjang.

Ramai terus belanja, dengan boros tanpa ada simpanan walaupun sedikit. Sebenarnya, kalau korang teruskan tabiat ni, memang sangat bahaya sebab kalau tak ada simpanan, kita mungkin tak dapat bersedia menghadapi cabaran-cabaran yang datang tanpa diduga macam kemalangan ke, bencana alam ke, atau lain-lain. 

Dalam artikel ini Qoala akan berkongsikan 8 cara menyimpan duit gaji dengan bijak untuk panduan korang. Jom kita tengok sama-sama!

8 Cara Simpan Duit Gaji 

Penting untuk korang tahu cara manage duit gaji dengan cara yang betul. Tak kiralah gaji korang RM1,000, RM1,200 atau sebagainya, kalau korang pandai tahu cara meyimpan duit gaji yang kecil ataupun besar, korang boleh mengelakkan diri daripada menghadapi masalah kewangan. 

Macam yang Qoala nyatakan di atas, simpan duit gaji ini sangatlah penting. Oleh itu, korang kena tahu cara menabung duit dengan bijak. So, sebelum korang terlambat, ini cara simpan duit gaji yang korang boleh cuba: 

1. Formula Urus Dan Simpan Duit Gaji

Macam mana nak asingkan duit bila dapat gaji? Okay, korang boleh cuba ikut cara urus gaji ini:

10% – Simpanan

10% – Takaful

10% – Kecemasan

70% – Belanja

10 peratus simpanan itu adalah jumlah yang disyorkan. Nak lebihkan boleh je, tapi korang dinasihatkan untuk tidak kurangkan. Dalam 70 peratus untuk belanja itu bukan bermakna untuk korang shopping sakan tak ingat dunia. Tapi, korang boleh pecahkan lagi. Sebagai contoh apa yang korang pecahkan daripada 70 peratus belanja tu adalah komitmen hutang kereta, sewa rumah/bilik, elaun ibu ayah, duit untuk perbelanjaan utiliti, makan dan sebagainya. 

Untuk memastikan korang ikut formula ni, korang boleh juga try buat jadual perbelanjaan pada setiap bulan. Ini untuk memastikan korang boleh track balik perbelanjaan korang. 

2. Simpan Duit di Platform Seperti ASB atau Tabung Haji

Cara simpan duit gaji yang seterusnya adalah simpanlah duit di tempat yang betul. Nah, siapa yang boros tu, korang dilarang simpan duit bawah bantal. Bukan apa, makin senanglah korang berbelanja, dan makin susahlah untuk korang simpan duit. Sebaliknya, korang patut simpan duit di tempat yang susah untuk korang keluarkan. 

Korang boleh cuba membuat simpanan Tabung Haji atau simpanan ASB. Dengan cara ini, korang bukan sahaja boleh simpan duit malah ini merupakan cara kembangkan duit korang dengan mendapat pulangan dividen dan bonus tahunan. 

Kalau korang jenis yang boros, simpan kat mana-mana pun masih boleh habis. So macam mana buat? Kena juga ubah diri itu untuk jadi tidak boros. Cuba disiplinkan diri untuk tidak menggunakan wang simpanan korang kecuali apabila benar-benar kecemasan. 

simpan duit gaji

3. Cara Simpan Duit Gaji, Hadkan Penggunaan Kad Kredit

Kad kredit ni banyak kegunaannya, tapi yang menjadi tak elok bila disalahgunakan. Lebih-lebih lagi untuk sesetengah orang yang mempunyai nafsu berbelanja yang tinggi. Melebihkan kehendak daripada keperluan.

Statistik turut melaporkan yang ramai gagal menguruskan kewangan apabila tidak tahu menggunakan kad kredit dengan betul. Mana tidak, ada yang main wave dan swipe saja tanpa memikirkan padahnya kepada diri bila masa nak bayar nanti. Akibatnya? Hutang pun semakin meningkat. 

Pastikan korang hadkan penggunaan kad kredit. Gunakan kad kredit untuk perbelanjaan tertentu sahaja seperti mengisi petrol. Dengan cara ini, korang boleh menikmati manfaat-manfaat daripada menggunakan kad kredit dan juga tidak membebankan korang dengan hutang yang menimbun. 

Kajian Research For Social Advancement (REFSA) mendapati 2.2 juta isi rumah di Malaysia dengan pendapatan sebanyak RM1,000 ke bawah dan majoriti mereka tinggal di bandar mempunyai tabiat buruk iaitu berbelanja melebihi pendapatan. 50% daripada mereka adalah pemegang kad kredit berusia bawah 30 tahun. 

4. Semak Kos Perbelanjaan Isi Rumah

Cara simpan duit gaji yang seterusnya adalah nilai balik kos perbelanjaan isi rumah korang. Ini kerana kos perbelanjaan isi rumah adalah salah satu sebab utama kenapa ramai tak mampu untuk mempunyai simpanan walaupun sedikit. Perbelanjaan isi rumah termasuk lah kadar sewa rumah, bil eletrik dan air, makanan, perubatan dan banyak lagi perkara yang berkaitan. 

Kita syorkan untuk mengawal perbelanjaan isi rumah supaya tidak menggunakan lebih 25% daripada gaji kita. Jika di luar kawasan Kuala Lumpur, tanggungan seperti ini tidak menjadi masalah. Yang tinggal di kawasan bandar, terutamanya Kuala Lumpur, kewangan kita akan menjadi sesak kalau tidak diuruskan dengan betul. 

Orang yang bergaji besar pun ada kala mengeluh, apa tah lagi orang yang bergaji rendah. Apa yang korang boleh buat adalah ubah gaya hidup. Berbelanja secara sederhana, bukannya berbelanja tidak ingat dunia. 

5. Rancang Perbelanjaan untuk Simpan Duit

Merancang perbelanjaan dengan teliti adalah antara cara simpan duit gaji yang amat membantu. Kalau sebelum ni kita selalu berbelanja ikut kemahuan dan nafsu semata-mata, kewangan kita banyak yang bocor sehingga kita tidak tahu mana perginya duit kita. Sebagai contoh, setiap kali nak ke pasaraya untuk membeli barangan dapur, pastikan tulis dan senaraikan barang-barang yang kita nak beli. Setelah ada senarai itu, pastikan ikut dengan berdisiplin. Jangan pula tak ikut senarai itu. 

Dengan merancang perbelanjaan, korang boleh mengelakkan diri daripada terbelanja lebih. Strategi ini juga boleh digunapakai untuk perbelanjaan yang lain juga, tidak terhad pada perbelanjaan barangan dapur sahaja. Korang boleh juga menggunakan strategi ini untuk perbelanjaan lain seperti kos minyak kenderaan, tol, motor dan sebagainya. Bila korang dah mula rancang dan track perbelanjaan korang, korang akan perasan perbezaan yang ketara dan korang mampu sebenarnya untuk menyimpan duit pada setiap bulan. 

6. Perhatikan Perbelanjaan Kecil

Mungkin bagi kita duit perbelanjaan kecil seperti duit kopi ini tidak memberi kesan. “Ala apa lah sangat setakat RM15 untuk secawan Starbucks setiap pagi” Nah, ada sesiapa dekat sini yang sama juga ke macam ni? Secara tidak sedar, sebenarnya tabiat ni lah yang memakan duit kita dengan jumlah yang banyak. 

Terutama sekarang bila dah ada aplikasi-aplikasi delivery makanan yang sememangnya hanya di hujung jari. Sama juga seperti membeli makanan fast food. Nampak macam remeh, tapi percayalah bila korang buat kira-kira, korang akan nampak betapa banyaknya duit dihabiskan di situ.

Apa yang korang boleh ubah adalah hadkan perbelanjaan kecil yang bersifat kemahuan. Bukannya tak boleh, tapi kita kena setkan limit. Korang akan terkejut berapa banyak duit yang korang boleh jimatkan. 

7. Kurangkan Makan di Luar Dan Simpan Duit

Memang tak salah makan di restoran untuk sekali sekala. Tapi yang menjadikan kewangan kita bocor bila kita makan di restoran pada setiap hari. Ini belum mengambil kira jenis restoran yang kita pergi. 

Rasanya semua dah tahu kos makan di luar lagi besar daripada makan di rumah. Okay jom buat kira kira sikit. 

Nasi goreng: RM5.00

Teh O Ais: RM2.00

Kos untuk seorang makan adalah dalam lingkungan harga RM7 hingga RM10. Ini baru sekali makan, dan untuk seorang. Kalau tiap-tiap hari makan di luar? Cuba korang kira. Mesti terkejut punya. Itu kita cakap pasal restoran biasa, belum restoran yang high end, cafe mewah dan tempat-tempat yang seangkatannya. 

Jangan ingat tak boleh makan luar pula. Boleh, cuma kena kawal dan hadkan perbelanjaan makan di luar semata-mata nak layan nafsu.

8. Cara Simpan Duit Gaji, Utamakan Keperluan

Cuba perhatikan situasi-situasi ini:

“Wow tengah diskaun ni, rugi pula tak beli’

“Nanti nak pakai masa pergi kenduri kahwin”

“Tak pernah ada lagi cermin mata hitam yang ni.”

Selalu berada dalam situasi di atas? Jangan risau, korang tidak keseorangan. Ramai yang selalu ada dalam situasi ini. Tapi kadang-kadang apa yang kita beli tu bukannya kita perlukan sangat pun, tapi disebabkan tak boleh kawal nafsu, lalu kita pun beli dan cuba untuk rasionalkan pembelian kita. Hakikatnya, barang yang kita beli tu kita jarang pakai, tak pakai dan tidak perlu pun.

Bila tak pakai, ianya satu pembaziran dan kita pun menyesal. Masalahnya, ada sesetengah masih akan mengulangi situasi-situasi ini walaupun dan rasa menyesal. 

Untuk menyelesaikan masalah ini, korang kena asingkan keperluan dan kemahuan korang. So dekat sini, korang boleh tengok mana yang korang betul-betul perlukan. Bagi yang boros pula, korang kena cuba untuk mendisiplinkan diri. 

Pastikan perbelanjaan korang tak melebihi pendapatan. Kena utamakan keperluan dahulu daripada kemahuan. Ini kerana kemahuan boleh memudaratkan kedudukan kewangan kita untuk jangka masa yang panjang. Macam mana nak bezakan kemahuan dan keperluan?

Keperluan adalah perbelanjaan yang wajib ada agar dapat menjalankan kehidupan seharian dengan baik. Macam duit sewa rumah, makanan dan sebagainya. Manakala kemahuan pula adalah perbelanjaan yang tidak penting, tapi boleh menyebabkan kehidupkan korang lebih selesa seperti pergi ke spa, membeli bag baru dan sebagainya.

Dan kemahuan pula ada perbelanjaan yang boleh membuatkan kehidupan kita lebih selesa, namun ia tidak sepenting keperluan.

Money can’t buy happiness adalah satu frasa yang sangat popular. Tapi sejauh manakah benarnya frasa ini? Memang betul, kebahagiaan tidak dapat dibeli dengan duit, tapi segala-galanya memerlukan duit. Jika korang belum ada simpanan, masih belum terlambat, lakukan sekarang. Gunakan cara simpan duit gaji ni. Mulakan dengan jumlah yang kecil pun tiada masalah. Asalkan ada simpanan untuk digunakan bila tiba hari yang ditimpa kecemasan tanpa diduga. Malang itu benar-benar tidak berbau.

simpan duit gaji

4 Formula dan Tips Menabung Duit

1. Formula Urus Gaji 30 + 30 + 30 + 10

Formula ini merangkumi pembahagian duit gaji korang kepada empat bahagian, iaitu 30%, 30%, 30% dan 10%.

Sebagai contoh, sekiranya gaji bersih korang adalah RM3,000, duit RM3,000 ini dibahagikan kepada RM900, RM900, RM900 dan RM3000. Untuk 30% pertama, ia diperuntukkan untuk kesenangan masa depan melibatkan simpanan, perlindungan insurans/takaful dan juga pelaburan.

30% yang kedua pula, ianya adalah untuk segala hutang piutang dan simpanan perbelanjaan. Ini bermakna, jika korang ingin berhutang untuk membuat pembiayaan rumah atau kereta, pastikan jumlah hutang itu dihadkan kepada 30 peratus sahaja daripada gaji.

30% yang ketiga merangkumi perbelanjaan lain-lain seperti makan dan minum, barangan dapur, keperluan peribadi, sewa, bil dan apa-apa sahaja perbelanjaan setiap bulan.

Sementara itu, 10% lagi boleh gunakan untuk diberikan kepada ibu bapa, sedekah, hadiah ataupun menunaikan zakat sekiranya cukup nisab.

Korang yang baharu mula bekerja atau mungkin sedikit kurang komitmen, amat disarankan untuk mengguna pakai formula ini.

2. Formula Urus Gaji 20 + 50 + 30

Untuk formula dan tips simpan duit yang ini pula, 20 peratus pertama digunakan untuk tabung simpanan. Amat digalakkan untuk membuka akaun simpanan khas untuk menyimpan wang bagi kegunaan masa hadapan.

Masuk je gaji, cepat-cepat asingkan 20% daripada gaji korang terus ke akaun simpanan tersebut.

Jangan sentuh dan akan melihat hasilnya berganda-ganda sekiranya korang disiplin untuk melakukannya. Jika korang mencari tempat simpanan yang lain, simpanan ASB merupakan alternatif yang terbaik dan kurang berisiko. Cara simpan duit di ASB bukan sahaja dapat membantu korang capai matlamat kewangan seperti membeli rumah atau kereta, ianya juga salah satu simpanan hari tua yang terbaik dan menguntungkan.

Gaji RM3000 x 0.2 = RM600 (masukkan terus dalam akaun simpanan).

RM600 sebulan x 12 bulan = RM7,200 setahun.

50% pula diperuntukkan untuk bayaran hutang dan bil tetap. Ia termasuk bil elektrik, air, internet, telefon, dan sebagainya. TIDAK termasuk bil kad kredit yang digunakan untuk pembelanjaan makan & minum di luar, hiburan, pakaian, dan sebagainya.

Bayaran hutang melibatkan bayaran balik pinjaman peribadi, loan kereta/rumah, pinjaman niaga, dan sebagainya. Sekiranya hendak memohon pinjaman peribadi, pastikan bayaran bulanan hutang termasuk dengan sedia ada, tidak melebihi jumlah 50% yang ditetapkan.

Gaji RM3,000 x 0.5 = RM1,500 (had maksimum untuk jumlah bayaran bulanan bagi hutang dan bil tetap).

Akhirnya, bagi 30% adalah untuk perbelanjaan semasa. Ia melibatkan membiayai pembelanjaan hidup yang lain, seperti bahan dapur, pengangkutan, hiburan, dan sebagainya.

Bahagian ini korang perlu kawal dengan ketat kerana boleh berubah-ubah mengikut keadaan.

3. Formula Urus Gaji 90 + 10

Formula ini kebiasaannya digunakan oleh mereka yang tak nak bahagikan duit kepada banyak perkara. Bahagian 90% digunakan untuk semua perbelanjaan, sama ada perbelanjaan tetap atau berubah-ubah dan perbelanjaan keperluan atau kehendak. Ia juga digunakan untuk membayar hutang, bil-bil, makan-minum, keperluan diri, hiburan, membeli barang idaman dan sebagainya.

Asalkan segala komitmen tetap dibayar seperti hutang, sewaan, bil dan tidak melebihi jumlah yang diperuntukkan.

10 peratus itu pula digunakan khas untuk simpanan atau pelaburan.

4. Formula Urus Gaji 30 + 20 + 10

Untuk formula ini pula, ia sesuai untuk korang yang ingin uruskan gaji mengikut minggu. Asingkan 10% untuk simpanan dan juga pelaburan.

Baki 90% dibahagikan kepada empat bahagian mewakili empat minggu, iaitu 30%, 20%, 20% dan 20%.

Minggu pertama, gunakan 30% duit untuk membayar komitmen tetap seperti hutang, sewaan dan bil, manakala minggu seterusnya, gunakan bahagian 20% selebihnya.

tips menabung

Cara Menabung Walaupun Dengan Gaji Yang Rendah

Jangan tak tahu, gaji rendah pun bukan penghalang untuk menabung atau menyimpan. Ini dia cara jimat duit dan cara-cara menabung dengan gaji yang rendah.

#1 Kira Perbelanjaan Dengan Tepat

Ianya lebih baik jika korang rekod dengan jelas angka perbelanjaan dan pendapatan korang. Ini boleh tolong korang untuk tengok keadaan kewangan korang dengan lebih jelas.

#2 Beli Barang Secara Borong

Walaupun korang masih bujang, tidak bererti korang tidak boleh membeli barangan secara borong. Sasarkan benda yang tidak cepat rosak dan selalu dipakai.

#3 Bawa Bekal

Tidak salah untuk korang membawa bekal ke tempat kerja. Secara tidak langsung, ia dapat menjimatkan duit, kalau bosan, ajaklah rakan sepejabat untuk bawa bekal dan makan bersama-sama.

#4 Disiplin Dalam Perbelanjaan

Pastikan korang hanya membeli benda yang terdapat dalam senarai yang hendak dibeli.

Elakkan untuk ke kedai terlalu kerap kerana korang akan cenderung membeli barangan yang tidak perlu seperti snek dan minuman ringan.

Itu sahaja artikel kami hari ini. Kami harap artikel kali ini membawa banyak manfaat kepada korang. Nak renew roadtax kereta dengan insurans kereta? Jom renew dengan Qoala!

Kongsi:
Nadhirah Rashid
Nadhirah Sofea adalah penulis sepenuh masa sebelum Covid, dan juga selepas Covid. Berpengalaman menulis dalam bidang politik, fesyen, kewangan, dan banyak lagi.
Dapatkan Insurans Kereta Murah Sekarang! 🚗